Gallery
dsc_9257

K2 gliding expedition

[fb_button]

Wyprawa szybowcowa Sebastiana w góry Karakorum

Penetracja Ziemi. Przez ponad 100 lat rozwoju szybownictwa piloci odkryli większość miejsc stwarzających szczególnie korzystne warunki do latania. Jest jednak jeszcze wiele miejsc na Ziemi niedostępnych ze względów geograficznych, politycznych i innych. W 2014 r. zorganizowaliśmy pionierska wyprawę w Himalaje. Przyniosła bardzo bogate doświadczenia, ale skala wszelkich trudności, oraz pogoda niwecząca możliwość latania w letnim sezonie dyskredytuje to miejsce.

Półwysep Antarktyczny z niemal ciągłymi falowaniami atmosfery i bardzo długim dniem arktycznym stwarza niesamowite możliwości dla latania na rekordy. Daleko zaszły nasze przygotowania polsko- argentyńskiej wyprawy na lodowy kontynent, ale przeszkodą jest spór o Falklandy/Malwiny.

Kaukaz, choć ma ogromny potencjał i jest blisko, nie był wykorzystywany ze względu na sytuację polityczną, oraz niskie chmury broniące dostępu do skalnego łańcucha. Sebastian znalazł sposoby na ominięcie tej przeszkody meteorologicznej i lokalni piloci rozkoszują się obecnie możliwością fantastycznego latania od Morza Czarnego po Kaspijskie. Sebastian podczas zimowego lotu przeleciał dwukrotnie na dużej wysokości nad Bieszczadami, Gorganami, Czarnohorą i Bukowiną do Rumunii wykazując niesamowity potencjał tych najdzikszych obszarów Europy. Ten zakątek czeka na pokój, aby stać rajem szybowcowym naszej części Europy.

Cel wyprawy. Karakorum to drugi pod względem wysokości łańcuch górski na świecie ze szczytem K2 sięgającym 8611 m n.p.m. Te piękne góry, z największą ilością lodowców, leżą poza obszarem napływu wilgotnego powietrza znad Oceanu Indyjskiego co niweczy W Himalajach możliwość latania podczas lata. Wiele przesłanek wskazuje na to, iż góry Karakorum mogą stać się znaczącym ośrodkiem latania górskiego na szybowcach i areną atrakcyjnych zawodów szybowcowych.

Baza wyprawy. Lotnisko Skardu leżące u wylotu głębokiej doliny wiodącej w głąb gór leży na wysokości 2500 m. Jest to maksymalny pułap dla sprawności silnika startowego szybowca ASH 25, dlatego start należy wspomagać tam holowaniem za samochodem \

Termin wyprawy: Czerwiec – lipiec.   Doświadczenie i  obserwacje klimatyczne z lotniska w Skardu wskazują, że najwięcej dni słonecznych jest w pełni lata. Innym okresem na przyszłe wyprawy są dni jesienne i zimowe, kiedy termika jest słabsza, ale występują dni z silnym wiatrem wzbudzającym zjawiska falowe.

Szybowiec i inny sprzęt: Pan Jeans Kroeger udostępniła nam ten sam szybowiec dwumiejscowy ASH25 SP – 0064 ,którym penetrowaliśmy Himalaje. Sporo było zajęć z przystosowaniem go do trudnej roli: radio, dodatkowe baterie, instrumenty nawigacyjne, transponder, dodatkowy logger, ale mamy to już za sobą. Wyposażyliśmy go w standardową, podwójną aparaturę tlenową a firma Envitest udostępniła nam Maximator umożliwiający napełnianie butli tlenem. Kończymy usprawnianie wyposażenia radiowego i silnika. Staszek Biela pożyczył samochód. Jeszcze konstruujemy kołowrót na linę startową.

Sprzęt Fotograficzny i filmowy: Zbyszek Weksej wylaminował dopasowane do szybowca obvejmy na których zamontujemy kamerę 8K. Kamera do zdjęć na ziemi, kamera do zamontowania na skrzydle. GOPRO do szerokokątnych ujęć.

Lotnisko bazowe. Port lotniczy w Skardu, w Pakistanie leży na wysokości 2500m w dolinie Indusu.110 km od K2 , Broad Peak i Gasherbrum, Nanga Parbat. Lotnisko jest portem komunikacyjnym z bardzo małą ilością lotów pasażerskich ( szybko się to zmienia). Samoloty pasażerskie latają według przepisów VFR, więc piloci sami obserwują przestrzeń i omijają przeszkody i dolatują przy dobrej pogodzie, która nie kryje skalnych zboczy. Na lotnisku są dwa pasy startowe. Nowy pas ma 3600 m tak, by cięzkie samoloty mogły się dobrze rozpędzić. A dla nas to oznacza, że na tak długim pasie można skorzystać ze startu na linie za samochodem, a wystarczy nam również ten stary, nieco krótszy.

Przestrzeń lotnicza i zgody na loty. Niestety obszar Karakorum jest strefą z ograniczeniem ruchu lotniczego – należy uzyskać zgodę na loty w tym miejscu.

Partner w Pakistanie. Partnerem wyprawy jest Pakistan Hang Gliding and Paragliding Association.

Partner medialny: Polskie Radio i TVP Sport

Główny pilot: Sebastian Kawa. Organizator i pilot kilku wypraw szybowcowych. Najwybitniejszy w historii pilot szybowcowy. Zwycięzca 37 zawodów szybowcowych rangi mistrzostw świata i Europy. Latał szybowcem na sześciu kontynentach w górach, na pustyniach, nad wielkimi obszarami leśnymi i jezior. Pilot samolotowy zawodowy. Lekarz.

Uczestnicy wyprawy. 5 pilotów pod kierownictwem Sebastiana Kawy z doświadczeniem w lataniu górskim. Preferujemy pilotów z Aeroklubów w górach. Możliwe uczestnictwo w locie osoby sponsora, lub dziennikarza w szybowcu dwumiejscowym.

Transport szybowca. Planowaliśmy drogą morską, lecz mimo 2 lat intensywnych starań dla pokonania piętrzących się trudności pozostała już tylko szansa przejazdu samochodem z przyczepą przez Turcję, Iran , Pakistan z wieloma niewiadomymi na trasie, bo normalność kończy się na moście w Stambule.

Finansowanie wyprawy ze środków uczestników, wspomaganie darczyńców, oraz z akcji: zrzutka .pl

To zdjęcie z filmu „Flying Between Giants” mówi szybowbnikom bardzo wiele. Cumulusy zawieszone wysoko nad szczytami świadcza o doskonałej pogodzie do latania szybowcem. I nie tylko… 

zdjęcie z filmu Red Bull

          Końcówka lodowca Baltoro widziana z paralotni. Ujecie z filmu Flying Between Giants. 

© Copyright by Sebastian Kawa

Realizacja: InternetProgressProjekt: Elzbieciak.com