Po trzech dniach podlewania pól deszcze odeszły za Wisłę.
Modły rolników o deszcz zostały wysłuchane. Nad Polską ulokował się niewielki, ale aktywny niż i nie szczędził wody dla ratowania tych roślin i upraw które przetrwały suszę. Najmocniejsze opady przypadły na ostatni dzień. Wiatr formował nabrzmiałe wodą chmury w kliny zakończona rozbudowaną burzową chmurą. Gdy jedna z nich ogarnęła Ostrów po raz pierwszy od powrotu z Afryki słyszałem grzmot trwający kilkanaście minut. Wyładowania były tak częste, że nim ucichły echa gromu już huczał następny. W gigantycznych burzach tropików takie zjawiska mogą trwać godzinami. Na koniec dnia piękna tęcza dała nadzieję na wznowienie turnieju.
Mimo deszczu nie nudziliśmy się.
Najwyraźniej działa jeszcze syndrom klęski naszych piłkarzy, bo na lotnisku mieliśmy sporo gości z kamerami i mikrofonami.
Sebastian dokonał też interesującej prezentacji, ilustrowanej pięknymi filmami, przedstawiał uroki, ale i zagrożenia latania bezsilnikowego w Himalajach, Kaukazie i Andach, oraz potencjał nowej drogi z Bieszczad przez Gorgany i Czarnohorę na Bałkany, którą mimo wielu trudności i przeszkód formalnych zdołał przetrzeć podczas jesiennego huraganu. Dwa pierwsze dni ujawniły, że nadal wielu pilotów uprawia niezbyt honorową, ale skuteczną taktykę „skubania” bonusów punktowych już na starcie przez opóźnienie swojego odlotu na trasę i pościg za liderami, którzy znakują im warunki na trasie.
Deszczowe dni dały mi możliwość do nakłonienia, aby zastosowano 10 minutowy interwał czasowy przy odlotach.
Czas odlotu dla całej grupy pilotów mierzony jest od pierwszej minuty 10 minutowego slotu niezależnie od tego czy dany pilot odleciał w jego pierwszej, czy ostatniej.
Praktyka dwu dni wskazuje,że nadal są piloci którzy wolą być wagonikami za lokomotywą, ale nie zyskują już premii na starcie. W przyszłości powinno się to przyczynić do zmniejszenia rojów na trasie przelotu. Trzecią konkurencję rozegrano w dobrych warunkach, ale oddziaływanie niżu stwarzało zagrożenia rozlewania się rozbudowanych chmur i tłumienia termiki na sporych obszarach i opadami deszczu pod koniec dnia. Nasi piloci świetnie rozegrali swoje partie stosując z powodzeniem polską szkołę latania parami w poszczególnych klasach. W klasie 15 metrowej konkurencja wyglądała jak wyścig Grand Prix. Na trasie 332 km 11 pilotów uzyskało średnią prędkość ponad 130 km/h a różnice były sekundowe.
Dodano: 17.07.2018Przez: Ryszard Zań
U was pada deszcz a w południowo – zachodnich Czechach piękna pogoda.Teraz tj.17.o7.2018 o godzinie 17.05 podstawy chmur mają 2850 m , 2800 m, są soczyste cumulusy i piękne szlaki .Warunki meteo:wiatr z NW 13km/h,ciśnienie 1013,zachmurzenie 45 procent,temperatura powietrza 27. Z czyś takim dawno się nie spotkałem.Widzę to na własne oczy tzn. te podstawy chmur.Miesiąc temu obserwowałem jakiegoś pilota z Opala.Wykręcił się na wysokość 2900 m i nie wiem,czy wykręcał się w chmurach,czy rzeczywiście była taka podstawa chmur.Pan Sebastian jest specjalistą w tym zakresie-meteorologia.Zatem pytanie ,czy jest to możliwe w naszych warunkach geograficznych,ale odpowiedź nasuwa się sama,skoro w Czechach osiągają 2850 m, to czemu nie w Polsce.Z pozdrowieniami Ryszard.
Dodano: 17.07.2018Przez: Ryszard Zań
Ps. godzina 18.25 podstawy chmur 2500 m, temperatura powietrza 29 stopni.Niewiarygodne…
Dodano: 18.07.2018Przez: Ryszard Zań
Dzisiaj podobnie ,jak wczoraj piękna pogoda w południowo – zachodnich Czechach,godzina 18.07, temperatura powietrza 28. podstawy chmur 2200, 21oo.Wiatr NNW 18 km/h,ciśnienie 1016 mbar.Układają się piękne szlaki cumulusowe.Czechy to pagórkowaty kraj, wszędzie są górki,z północy na południe ,z zachodu na wschód, a do czego zmierzam , przy takim wietrze jak dzisiaj widzę zafalowania, piszę to nie bez kozery,bo przy przyszłych Mś w Czechach można by to wykorzystać,a już najbardziej bym się cieszył jakby Pan Sebastian takie warunki wykorzystał i przeleciał całą konkurencję na fali,a pozostali zmagali by się z cumulusami.Z pozdrowieniami Ryszard.