Slider
Get the Flash Player to see the slideshow.

Żal odlatywać

To co miłe szybko  upływa.

Witały nas  deszcze i woda.

USMAn noc

USHMAN pogoda

Usman woda

Usman powódź

Potop.   foto T.Kuzmickas

USMAN na okręcie

USMAN kanoner

Nie było szans na latanie to się zaokrętowaliśmy.

Usman początek

Jednak po dwu tygodniach opadów od pierwszego dnia konkursu rozpoczęły się wyścigi.

Rywalizacja podczas zawodów szybowcowych to długotrwała mobilizacja i wielowymiarowe, wyczerpujące  obciążenia. Ciągle są czynniki powodujące brak satysfakcji z wyników, albo obawę o utratę uzyskanej pozycji. Sebastian przywykł do tego, że zawsze jest na celowniku.To nie ułatwia bytu.W zawodach nie jest ważne w jakim stylu osiągnie się sukces – liczy się efekt, toteż często jest stosowana taktyka rzepa na ogonie. Lecąc za dobrym zawodnikiem, uzyskuje się duże szanse na dobry wynik, a nawet łatwą wygraną, bo uzyskuje się uwolnienie od podejmowania decyzji, wyłapania szansy jeśli prowadzący przeoczył dobre wznoszenie, lub popełnił błąd. W Usman na ogół nie było takiej sytuacji. Piloci latali bardzo aktywnie, rzadko w „gęsim szyku”, więc w zróżnicowanych i zaskakujących warunkach termicznych Sebastian bardzo musiał baczyć na to co robi, aby ktoś nie wymknął mu się spod kontroli. Udało się. Uzyskana przewaga gwarantowała mu wysokie zwycięstwo z zawodach, nawet gdyby nie uczestniczył  w ostatnim wyścigu, więc potraktował tę gonitwę jak wycieczkę.

USMAN Elmer

Pogoda w tym dniu była cudowna. Meteorolog  Elmer i Nina Shalnieva  mieli  łatwe planowanie trasy.

USM odp

Na zakończenie krótki wyścig – 260 km.

USM Wilga

Wilgi sprawnie podrywały kolejnych atletów.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pora iść na start.

1-IMG_8608

Tam trochę gimnastyki/foto Avia Cat/

USM ja rajca

Popatrz! Nad tiurmoj  / wiezieniem/ jak zwykle piękny cumulus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

foto 3-7 Jana Panova

DCIM101GOPRO

Na nieskalanym błękicie poranka jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki pojawiły białe chmurki dobrej pogody o podstawach ponad 2000m. Pod nimi dobre wznoszenia dla oceny których niezbędny był wariometr o skali większej niż 5 m/sek. Czarnoziem sprzyja nie tylko rolnikom. Zawodnicy szybko pokonywali trasę. Ładne widowisko zafundował obserwatorom Vladas Matuza i Wojtek Puławski. Wykorzystując dobrą pozycję obaj rzucili się do wyścigu o bonusowy punkt jak można było uzyskać za pierwszą pozycję na drugim punkcie zwrotnym. Ścigali się z dużej wysokości lecąc pod koniec z prędkością bliską maksymalnej. O koński łeb wygrał Litwin, ale obaj zeszli do parteru- ledwie 300 m nad teren. Sebastian potraktował ten lot jako okazję do dobrej zabawy i robienia psikusów zawodnikom. To markował dobre wznoszenie między szlakami, to opuścił przedwcześnie dobre 4 m/sek prowokując do szaleńczego wyścigu po bonusowy punkt, albo odwiódł na manowce tych, którzy próbowali zarzucić na niego arkan. On także  zyskał w tym locie wartościową lekcję. Mocne wznoszenia wynosiły w atmosferę sporą ilość wody odparowanej z nasączonego wodą gruntu.

DCIM101GOPRO

Na ogromnych przestrzeniach Rosji nawet potężne chmury nie wydają się wielkie, toteż gdy ich popołudniowy rozwój osiągnął punkt krytyczny podczas dosłownie kilkunastu minut w wielu obszarach powstały bardzo rozległe i grube ławice odcinające dopływ niezbędnej energii słonecznej,oraz pojawiły się lokalne przecieki z tej powłoki. Ciemne i nieprzeźroczyste lodowe zasłony zawisły pod podstawami. Niżej topiły się w deszcz , zasłaniały widok na trasę. Ponieważ zasłona powstała ze szlaku cumulusowego nie było innej drogi jak w poprzek. Spod chmur w oddali widać było słońce, ale to co rysowało się na niebie było zagadką. Należało wykonać skok długości kilkudziesięciu kilometrów w kierunku miejsca dającego szansę na wznoszenie.

po burzy

Krajobraz po burzy. Kilkadziesiąt minut wystarczyło, by woda opadła na ziemię i na niebie pozostały już tylko resztki scenerii, która spowodowała tyle kłopotów na trasie. Już po zawodach. Uratowany przed polem , można wracać do lotniska.

Najpierw w cieniu parasola burzy, potem przez deszcz, a w końcu długi przeskok przez słoneczny już obszar, lecz wygaszony silnym wiatrem opadającego podmuchu katabatycznego. Sebastian wytracił 2000 m nim dotarł pod chmurkę dającą szansę na „patok”. Nasi sympatyczni i sprawni juniorzy wyliczyli, że wygrzebał się z wysokości 67 metrów. Jak na ironię szybowce lecące nieco później trafiły z tyłu w komin dnia. Był wśród nich Marek Niewiadomy. Brakło mu kilkudziesięciu sekund, aby awansował do finału światowego w RPA.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

USM tabela

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Instruktorzy sprawdzają wyniki wychowanków.

USMAN kuchnia

Przebieg wyścigów można było śledzić na monitorach i w internecie.

USMAN naczalstwo

Mała schadzka organizatorów.

1-USMAN GP

Pora na pamiątkowe zdjęcia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Marek Niewiadomy, Sebastian, z tyłu Tomasz , po prawej na zdjęciu Jakub Puławski.

USMAN GP

Dron i czeskie „szpekulanty”.

USMan podziękowania

USM dziad

Serdeczne podziękowania dla gospodarzy i Antona Genadijewicza- szczodrego patrona zawodów  i aeroklubu „Sapsan”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gratulacje dostojników

USM pod

 

i przypomnienie pełnej treści Mazurka Dąbrowskiego podczas uroczystości zamknięcia Grand Prix.                                                                                                                         Od lewej Vladas Motuza/LT/ , Sebastian Kawa /PL/, Peter Krejcirik/CZ/.

Usman radośc

Radość internacjonalna

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kogucik  – symbol waleczności.

Usman kul

USMAN

Nagrody zgromadzone przez Sebastiana stworzyły znaczny pierjegruz / nadbagaż/.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Potrawy nie tylko przy okazji zakończenia były godne carskiego stołu.

USMA Zak

Dziarskie kozackie melodie zachęcają do podskoków.

USMAN ilja

Ilja – mocny filar klubu.

USMAN komentator

Kamery przy tym były

USMAN Jana i ja

 

i obiektywy też.

USMAN komentatorzy

Niestrudzeni komentatorzy. Pan z prawej, tłumacz Gorbaczowa, uczestniczył w historycznych zmianach.

1-13103327_503774869820396_5140191150392008016_n

1-13151704_503774796487070_67212294386590100_n

USM zakon

Skoro Dzień Zwycięstwa muszą być salwy.

My musieliśmy niestety już o 3-ciej po północy odjechać do Woroneża, bo  Sebastian miał lecieć do Londynu. W Moskwie zafundowano nam jednak wielogodzinne zwiedzanie zakamarków potężnego portu Szeremietiewo, gdyż z powodu parady kończącej cykl obchodów Dnia Zwycięstwa odwołano loty do godzin popołudniowych. Na dodatek jesteśmy lżejsi o 60 kilogramów ponieważ zagubiono obie nasze walizy. Mimo tej przygody z pewnością będziemy  bardzo miło wspominać pobyt wśród bardzo gościnnych ludzi mieszkających u skraju Dzikich Pól.  Tomasz K.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Marina z zespołem wolontariuszy  stale dbała, aby nikt ani przez chwilę nie tracił tempa przybierania na wadze.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Anton i Katia. Operacja foto z  „Arcusa”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vitaliy Borovik z Nowosybirska.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Marek i Vlada.

USMAN

USMAN dzungla

Czasem po wylądowaniu w polu piłką trzeba było wycinać wyjście przez bariery przeciwwiatrowe, aby wyciągnąć szybowiec.

USMan motuza

Motuza na polu słonecznikowym- początek dwudniowej epopei.

USMAN akcja Jantar

Nocna akcja ratownictwa -technicznego.

USMAN nie nudziliśmy się

My też mieliśmy swoje atrakcje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zespół folklorystyczny z Usman

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jak 52 w akcji.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pokazy  na zakończenie zgromadziły sporo widzów.Parking i lokalna droga zostały niemal  całkowicie zablokowane przez ich samochody.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jak 52

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pokazy 4

Loty w ciasnym szyku podczas turbulencji, zwłaszcza na lekkich samolotach, wymagają mistrzowskiego opanowania maszyn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jak telewidzom najprościej wytłumaczyć zasady lotu ?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Miło przylatywać na puste jeszcze lotnisko. Finiszuje „hybrydowy” Jantar Sebastiana.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Brzózki. Symbol Rosji i bardzo charakterystyczna sceneria GP w Usman.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

To nie fotografie,lecz artystyczne wizje latania szybowcowego. Dzieło utalentowanego pilota.

Trudno zrobić selfie przy prędkości  ponad 100km/h…

 

Komentarze

Dodano: 10.05.2016Przez: Henryk Doruch

-takie sukcesy,
i taaakie gratulacje!

http://forum.szybowce.com/szybowce/

Dodano: 10.05.2016Przez: kris burzynski

Gratuluje kolejnego sukcesu! Pozdrawiam, burza

© Copyright by Sebastian Kawa

Realizacja: InternetProgressProjekt: Elzbieciak.com