Gallery
dsc_9262

Wreszcie widać gdzie się leci

[fb_button]

Słoneczny dzień pozwolił na 900 km spacer nad Kaukazem.

1-img_20160925_100445_1

Gdy dzieje się coś interesującego w lotniczym świecie trudno mi się oprzeć starym nawykom z przygotowań do lotów. Dawniej było to notowanie komunikatów czeskiego radia na podstawie których można było sobie narysować szkic sytuacji meteorologicznej Europy. Teraz bogatszy jest zakres informacji w tym zakresie. Zdjęcia satelitarne, symulacje komputerowe dotyczące wiatrów,ciśnień, opadów, obraz z radarów,dane ze wzlotów aerologicznych,a nawet gotowe analizy dla szybowników. Pomocnym środkiem ilustrującym aktualną pogodę w danym miejscu są kamery internetowe. Zwykle pokazują one placyk przed ratuszem, ale można czasem zobaczyć kawałek nieba. Dzięki kamerom na trasach narciarskich Elbrusa Sebastian i jego kompani odkryli podczas pierwszej ,letniej,wyprawy, że mimo zwartego systemu chmur deszczowych i burz otulających szczelnie Kaukaz skalne wierzchołki tych gór bywają odkryte. Dzięki temu znaleźli sposoby na dotarcie do skalnych gigantów. Teraz te podglądy pełnią podobna rolę, bo przedgórze jest nadal okryte pierzyną niskich chmur.Widzę teraz że nad polana Azaj jest błękitne niebo, wiatr energicznie łopoce flagami i na wysokości 2300 m jest temperatura +3 C. Obrazy z kamer dają też okazję do ogólnych refleksji. Jest okres przygotowań do sezonu zimowego. Widać, że tu w górskich stanicach ogrzewa obiekty drewnem, bo przed posesjami gromadzone są spore stosy klocków.Widać też jak postępuję globalizacja. Przy przy modernizacji tras narciarskich na Elbrusie pracują amerykańskie Caterpillary. Z kolei bojowy transporter opancerzony z napędem na wiele kół okazuje się bardzo przydatny do przewożenia materiałów i ludzi na górskich stokach. W zachodniej części gór, koło Soczi, piękne obiekty wybudowane w Krasnej Polanie przed igrzyskami zimowymi  świecą pustkami. Mimo to już wcześnie rano startują tam wyciągi krzesełkowe i kolejki górskie. Przypomina mi to dowcip z minionych czasów o rozciąganiu sieci na zamarzniętym jeziorze dla wykonania rocznego planu ilości zaciągów dla połowu ryb. Pewno zniechęcają turystów deszczowe chmury dryfujące od Morza Czarnego wzdłuż stoków Kaukazu. Wraz z oparami podwiewanymi z przeciwnej strony, od Morza Kaspijskiego, są one zmorą uczestników wyprawy. Jednak górą ciągle wieje i formują się fale.

1-23-p9220591-2

Trzeba się przebijać przez tę wilgotną otulinę przy wędrówce do grani i przy powrocie. Z tego powodu w ubiegłym tygodniu Sebastian z Ilją musieli sprawdzić przydatność pastwiska w Khurzuk do lądowania awaryjnego. Nasz pilot ma tam okazje do doskonalenia umiejętności latania w chmurach i procedur zejścia do lądowania według GPS. Przedwczoraj było przy tym sporo emocji, bo Anton podczas zmiany akumulatora wyłączył przypadkowo przyrządy nawigacyjne szybowca. Zmysły i tańcząca busola magnetyczna to trochę zbyt mało dla lotów chmurowych na szybkich i silnie reagujących na wychylenia sterów szybowcach. Bardzo łatwo można doprowadzić do krytycznej sytuacji na skutek złudnych doznań zmysłowych.

1-01-p9260006

1-03-p9260060

Wczoraj był pierwszy słoneczny dzień,

1-02-p9260018

1-07-p9260127

ale do lotów wysokościowych trzeba się ubrać.

1-28-p9260474

Utrzymujący się od kilku dni niewielki ośrodek niżowy nad dolna Wołgą nadal dość raźnie podsysał powietrze, lecz nad Kaukazem wiatr układał się niekorzystnie. Niemal równolegle do głównych skalnych łańcuchów.

DCIM119GOPRO

Mimo to Sebastian z Antonem Permjakovem przez 8 godzin bujali się nad szczytami i przelecieli około 900 km, bo ogromne góry mają  wielką różnorodność form geograficznych i dużo poprzecznych grzebieni.

1-15-p9260314

1-11-p9260229

Były więc odcinki z piękną falą.

1-04-p9260089

1-13-p9260267

1-21-p9260403

Trzykrotnie w różnych warunkach przelatywali obok Elbrusa. Przyznacie, że jego cycuszki są sexy.

1-16-p9260315

Mieli trochę kłopotów w dzikich okolicach pięciotysięcznika Dyh Tau , bo we wschodniej części wiatr zesłabł i zanikła fala.

1-14-p9260282

Jednak umiejętnie wykorzystywanie prądów zboczowych i podmuchów termicznych pozwoliły  im na powrót do warunków falowych. Dowodzi to jak wielki potencjał dla szybownictwa skrywały do tej pory te piękne góry. Dzięki tym pionierskim perygrynacjom rysuje się szansa na stworzenie bardzo atrakcyjnego ośrodka lotów górskich w tym uroczym zakątku świata. Tomasz Kawa

Komentarze

Dodano: 27.09.2016Przez: Henryk Doruch

-moze Francuzi przeciagna szybka kolej
do Kislowodska?

Dodano: 27.09.2016Przez: krystyna lubina

BRAWO!Sebastian …..ciocia kr

Dodano: 28.09.2016Przez: szymek

jedno słowo, MEGA.

Dodano: 29.09.2016Przez: Henryk Doruch

https://mail.google.com/mail/u/0/?shva=1#inbox/15772ddcba1d1475?projector=1

-albo Polacy puszcza nas w rure…

PS.ciekawsze rozwiazanie problemow transportowych proponuje dr Sorokodum:

http://www.vortexosc.com/images/pdf/TransportEng.pdf

=dzieki anihilacji oporu aerodynamicznego bedzie mozna latac na kropelce palwa!

© Copyright by Sebastian Kawa

Realizacja: InternetProgressProjekt: Elzbieciak.com